آدرس :

اهواز - کیانپارس - خ 6 غربی ساختمان ایران نگین - طبقه 4 واحد 1

تلفن تماس :

33380090 | 061-33380091

ایمیل :

F.shahabian@icloud.com

جراحی ایمپلنت

 آشنایی با اجزای مختلف ایمپلنت

ایمپلنت، یکی از تکنیک های کاشت دندان و رهایی از مشکل بی دندانی است. ایمپلنت ها چندین سال است . که به جای دندان های دائمی و دندانهای از دست رفته طبیعی، در نظر گرفته می شوند . و با توجه به مزایای بی شماری که دارند، این روزها مورد توجه بسیاری از بیماران قرار گرفته اند. اما برای بسیاری از بیمارانی که مایل به استفاده از این روش برای رهایی از مشکل بی دندانی خود هستند . گاها این سوال پیش می آید که ایمپلنت از چه قطعاتی تشکیل شده است.؟ اگر این سوال برای شما هم پیش آمده است.  در ادامه با ما همراه باشید.

 استخوان اطراف ایمپلنت

قسمت های اصلی ایمپلنت 

به طور کلی سه قسمت اصلی در ایمپلنت معمولی دندان به شرح زیر است :

  • فیکسچر
  • اباتمنت
  • پروتز یا تاج دندان
فیکسچر

فیکسچر در واقع بدنه اصلی یک ایمپلنت دندانی است. که از جنس تیتانیوم بوده و به صورت پیچی در استخوان فک محل مورد نظر به روش جراحی با کمک یک دریل مخصوص کاشته می شود. این قطعه، تنها قطعه ای از ایمپلنت است که زیر خط لثه قرار دارد و در ظاهر کار دیده نمی شود. 

پس از کاشت فیکسچر در داخل استخوان فک، بیمار باید منتظر باشد تا استخوان فک طی فرآیند استئواینتگریشن، پایه ایمپلنت را به خودش جوش بزند. استئواینتگریشن در واقع فرآیندی است که در طی آن فیکسچر توسط بافت استخوانی فک احاطه می شود و به زبان ساده به استخوان فک جوش می خورد.

جالب است بدانید که؛ فیکسچر ها به واسطه بدنه تیتانیومی خود با بدن انسان سازگار شده و معمولا هیچ واکنش آلرژیک و غیر طبیعی را در بدن بیمار برنمی انگیزند.

اباتمنت

با توجه به اینکه فیکسچر در زیر لثه و به صورت جوش خورده به استخوان در مرحله اول کار کاشته می شود، ممکن است این سوال پیش بیاید که چطور این قطعه از کار می تواند به تاج ساخته شده، متصل می شود؛ و دقیقا در این مرحله است که نقش اباتمنت مشخص می شود. این اتصال در واقع از طریق اباتمنت، یکی از اصلی ترین اجزای ایمپلنت، صورت می گیرد. 

اباتمنت ها در واقع پیچ های کوتاه و محکمی هستند. که دقیقا بالای خط لثه قرار می گیرند و از جنس فلز یا موادی که همرنگ دندان هستند ساخته می شوند. این قطعه در صورت نیاز به راحتی می تواند از فیکسچر جدا شود.

پروتز یا تاج دندان

پروتز ها بخش نهایی کار در ایمپلنت هستند. این بخش دقیقا مثل یک دندان واقعی به نظر رسیده و عملکردی مشابه با تاج دندان دارد. این بخش می توانند از جنس های مختلفی تولید شود؛ برای مثال این بخش را می توان از موادی مثل پرسلن یا سرامیک تهیه کرد. پروتزها با اتصال به اباتمنت، به فیکسچر متصل می شود و این اتصال می تواند با پیچ و یا گاهی نوعی سیمان مخصوص ایملنت انجام شود. 

ایمپلنت دندان

قسمت های فرعی ایمپلنت

همانطور که ذکر شد، ایمپلنت از سه بخش اصلی فیکسچر، اباتمنت و پروتز تشکیل شده است، اما برای رسیدن به نتیجه نهایی که، یک ایمپلنت دندانی بی نقص است، قطعات و بخش های فرعی مختلفی می تواند به کمک دندانپزشک بیاید. این قطعات به طور اختصار عبارتند از:

هلینگ اباتمنت

قطعه ای است که پس از جراحی به طور موقت روی فیکسچر بسته میشود. تا جسم خارجی داخل ایمپلنت نفوذ نکند و به فیکسچر کمک کند تا فرم مناسب خود را در لثه پیدا کند.

ایمپرشن کوپینگ ( ترنسفر کوپینگ یا ایمپرشن پست)

ایمپرشن کوپینگ ها قطعاتی هستند که برای قالب گیری مورد استفاده قرار میگیرند. و بسته به شرایط مختلف ظاهر متفاوتی دارند. برای استفاده از آنها دندانپزشک، آنها را روی فیکسچر محکم میبندد و قالب گیری صورت می گیرد.

آنالوگ

آنالوگ قطعه ای است که بعد از قالبگیری به ایمپرشن کوپینگ یا ترانسفر کوپینگ پیچ می شود. تا نقش fixture را روی قالب اصلی ایفا کند.

برن اوت کپ burnout cap 

برن اوت کپ درسیستم های مختلف ایمپلنت وجود دارد. و تکنسین پروتزهای دندانی آنها را روی اباتمنت قرار داده و ساخت سوپر استراکچر بعد از این کار شروع میشود. در بعضی سیستم ها بجای این قطعات پلاستیکی gold cylinder وجود دارد که تطابق پروتز ایمپلنت روی فیکسچر با استفاده از آنها بسیار دقیقتر خواهد شد.

گاید پین 

گاید پین ها پیچ هایی هستند. که در مراحل قالب گیری یا مراحل لابراتور استفاده می شود. و پس از اتمام پروتز، ایمپلنت بوسیله این پیچهای کوتاه تر ثابت می شود و در نهایت روی آن با پروتز هم رنگ تاج دندان پوشیده می شود.

جراحی ایمپلنت

لینک اینستاگرام دکتر فواد شهابیان :
Instagram.com/dr.foad.shahabian

برای مشاهده نمونه کار های دکتر فواد شهابیان اینجا کلیک کنید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code