آدرس :

F.shahabian@icloud.com

ایمپلنت دندان

ایمپلنت ناموفق ، آشنایی با روشهای خارج کردن

ایمپلنت؛ بهترین جایگزین برای دندان های طبیعی از دست رفته محسوب می شود!“.  با وجود اینکه این جمله، نظر و عقیده تمامی محققین و متخصصان حوزه دندانپزشکی است و همه آنها بر این باورند که میزان موفقیت این روش درمانی بسیار بالا و در حدود ۹۵ درصد است، اما شکست هم می تواند با احتمالی بسیار اندک، جزوی از فرآیند درمان با این روش باشد. اما گاها ممکن است این سوال برای بیماران ایجاد شود . که در صورت شکست درمان ایمپلنت، بیمار چطور می تواند از ایمپلنت ناموفق خود رهایی یابد؟

ایمپلنت ناموفق

ایمپلنت ناموفق؛ نقطه مقابل یک ایمپلنت موفق است .  و با علائمی همراه است. این علائم عبارتند از:

• احساس درد تا مدتی طولانی و حتی بعد از بهبود زخم ناشی از جراحی
  • تداوم التهاب لثه‌ها، حتی بعد از بهبودی زخم های ناشی از جراحی. این التهاب در لثه در واقع بیانگر وجود عفونت در ناحیه جراحی شده می باشد . و در صورت عدم رسیدگی به آن و درمان، می تواند زندگی بیمار را با خطر روبرو کند.
  • احساس لق بودن و یا غیر طبیعی بودن ایمپلنت، همچنین احساس وجود جسم خارجی در دهان و فک
  • مشکل در جویدن و غذا خوردن به شکل درد و یا هر احساس غیر طبیعی در طی جویدن

انواع وضعیت ایمپلنت های ناموفق

زمانی که بیمار با تشخیص هر کدام از احساسات ذکر شده، به دندانپزشک مراجعه نماید، پزشک با انجام معاینات بیشتر به بررسی وضعیت ایمپلنت بیمار می پردازد . و در صورتی که شکست درمان ایمپلنت تشخیص داده شد . فرآیند خروج آن از فک بیمار آغاز می شود. برای خروج ایمپلنت شکست خورده از فک بیمار، شرایط گوناگونی پیش روی دندانپزشک است . و دندانپزشک بنا به این شرایط و با توجه به وضعیت پیوستگی یا عدم پیوستگی ایمپلنت با استخوان فک بیمار، موقعیت قرار گیری ایمپلنت در نواحی مختلف فک بالا و پایین، مدت زمانی که از کاشت ایمپلنت گذشته است. و اندازه ایمپلنت مورد نظر روش مناسب برای خروج ایمپلنت را انتخاب می کند.

ایمپلنت لق، نشانگر عدم جوش خوردگی فیکسچر با استخوان فک بیمار است .  و پزشک به راحتی می تواند این ایمپلنت را از فک بیمار خارج کند. هر چند که در ظاهر این کار، آنچنان مشکل به نظر نمی رسد، اما نکته مهم در خارج کردن چنین ایملنت هایی، تنها انجام فرآیند خروج نیست . و دندانپزشک باید پس از خروج ایمپلنت، علت عدم جوش خوردن ایمپلنت با استخوان فک را مشخص کرده و آن را برطرف نماید. این بخش از کار، مهمترین مرحله در خارج کردن چنین ایمپلنت هایی هستند.

اگر پایه ایمپلنت یا همان فیکسچر به استخوان فک جوش خورده باشد.  اما بیمار بعد از جوش خوردگی دچار مشکلاتی از قبیل عدم رضایت از وضعیت ایمپلنت جوش خورده و یا وجود عفونت شود. ممکن است جراح دندانپزشک تصمیم به خارج کردن آن از استخوان فک بگیرد.

ابزارهای مورد نیاز برای خروج ایمپلنت ناموفق از فک بیمار

پروسه خروج ایمپلنت ناموفق از فک بیمار، درست در جهت عکس کاشت یک ایمپلنت اتفاق می افتد. در واقع در این پروسه، ابتدا تاج و سپس اباتمنت برداشته شده تا پزشک بتواند فیکسچر جوش خورده یا نخورده با استخوان فک را از درون آن خارج کند.

برای انجام این کار پزشک می تواند از ابزار های متفاوتی استفاده کند. انواع ابزار های مورد نیاز برای خروج ایمپلنت شکست خورده از فک عبارتند از:

تیغه برنده trough bur

برای خارج کردن یک ایمپلنت ناموفق، می توان از وسیله‌ای به نام trough bur استفاده کرد. دندانپزشک با استفاده از این ابزار برنده، حدود ۵/۰ تا ۱ میلیمتر از استخوان فک را در محل لبه‌ی ایمپلنت برش می‌دهد، تا فشار روی ایمپلنت برداشته شود و سپس به راحتی ایمپلنت را بدون آسیب به استخوان فک اطراف، از فک بیمار خارج می کند.

پیزوالکتریک

ابزار پیزوالکتریک، در واقع ابزاری است .  که به وسیله ارسال امواج فراصوت، به آرامی استخوان های اطراف ایمپلنت را برداشته و این امکان را به دندانپزشک می دهد تا به راحتی ایمپلنت ناموفق را بدون آسیب به استخوان فک اطراف، از فک بیمار خارج کند.

گشتاور معکوس

تکنولوژی گشتاور معکوس یکی از جدیدترین تکنولوژی های ایجاد شده. برای کمک به دندانپزشکان در خارج کردن ایمپلنت های ناموفق است. البته با وجود به روز و پیشرفته بودن این تکنولوژی، مهارت و تبحر دندانپزشک، برای موفقیت آمیز بودن استفاده از آن حرف اول را می زند.

‌در این روش از یک گشتاور معکوس استفاده می‌شود . که به وسیله‌ی آن، دندانپزشک می تواند ایمپلنت ناموفق را ظرف مدت چند دقیقه بدون آسیب رساندن به استخوان فک اطراف ایمپلنت، از جای خود خارج کند.

باید دقت کرد که مهمترین نکته در خارج کردن ایمپلنت ناموفق از فک بیمار، حفظ استخوان فک اطراف ایمپلنت است . به طوری که دندانپزشک بتواند با کمترین آسیب، ایمپلنت را از فک بیمار خارج کند. در واقع بهترین روش و ابزار برای خارج کردن ایمپلنت توسط دندانپزشک باید به گونه ای انتخاب شود . که بتوان با آن؛ نیروی کافی برای خارج کردن فیکسچر را بدون صدمه زدن به استخوان فک اطراف، به ایمپلنت ناموفق وارد نمود.

لینک اینستاگرام دکتر فواد شهابیان :
Instagram.com/dr.foad.shahabian

برای مشاهده نمونه کار های دکتر فواد شهابیان اینجا کلیک کنید .