آدرس :

اهواز - کیانپارس - خ 6 غربی ساختمان ایران نگین - طبقه 4 واحد 1

تلفن تماس :

33380090 | 061-33380091

ایمیل :

F.shahabian@icloud.com

دندان مصنوعی

انواع دندان مصنوعی ( پروتز های دندانی )

دندانهای مصنوعی، انواع مختلفی دارند که مشخصات هر کدام از آنها به شرح زیر است:

دندان مصنوعی کامل ( پروتز کامل )

دندان های مصنوعی کامل یکی از انواع این سازه های مصنوعی است. این نوع دندان، معمولا برای بیمارانی استفاده می شود . که تمام دندان های طبیعی خود در فک بالا یا پایین یا هر دو فک را از دست داده باشند و خود شامل دو نوع فوری و معمولی می شود.

در نوع معمولی پروتز دندانی ؛ بعد از کشیدن دندان‌ها و التیام یافتن زخم های لثه‌، قالب گیری های لازم برای تهیه این دندان انجام شده و سپس بین ۸ تا ۱۲ هفته بعد دندان‌ها در دهان قرار داده می‌شود. دندان مصنوعی فوری اما از قبل تهیه می‌شود . و بعد از کشیدن دندانهای طبیعی آن ها را در دهان قرار می‌دهند تا بیمار در زمانی که در انتظار التیام یافتن زخم های خود است . بدون دندان نماند.

شاید در نگاه اول این نوع از دندان های مصنوعی عالی به نظر بیایند و یا دوران بی دندانی فرد را سریعتر حذف کنند اما باید بدانید که، از آنجایی که استخوان‌ها و لثه‌ها به مرور زمان، و بعد از بهبود زخم ها منقبض می‌شود، این نوع از دندانها در این مدت به دستکاری و تنظیم بیشتری نیاز دارند و بنابراین نمی توان آنها را به عنوان دندان مصنوعی دائمی در نظر گرفت و بهتر است از آن تنها برای دوران کوتاه نقاهت بعد از کشیدن دندانها استفاده نمود و بعد از التیام زخم ها از دندان مصنوعی کامل معمولی استفاده کرد.

دندان مصنوعی

دندان مصنوعی پارسیل 

پروتز پارسیل که نوعی پروتز متحرک است . معمولا از چند دندان مصنوعی متصل به پایه پلاستیکی همرنگ لثه تشکیل می‌شود. که به یک بدنه فلزی، جهت نگهداری دندان در جای خود، متصل می‌شود.

این نوع پروتز ها، معمولا برای بیمارانی استفاده می شود که تعدادی از دندان های خود را از دست داده اند، اما بنا به دلایل مختلف مایل به استفاده از ایمپلنت یا بریج نیستند. البته باید در نظر داشته باشید که پروتز پارسیل برای بیمارانی کاربرد دارد که یک یا چند دندان طبیعی در فک بالا یا پایین خود داشته باشند. پروتز پارسیل، ظریف و متحرک است، ظاهری طبیعی دارد و با اتصال‌های داخلی به روکش‌های کناری متصل می‌شود.

پروتز پارسیل

دندان های کاشتنی (ایمپلنت )

ایمپلنت ها نیز نوعی از دندان های مصنوعی هستند. که در واقع یک پایه فلزی از جنس تیتانیوم و سازگار با سلول های بدن هستند. ایمپلنت ها در واقع نوعی پروتز پارسیل ثابت، برای دندانهای از دست رفته هستند. برای نصب چنین دندانهای مصنوعی ای، دندانپزشک ایمپلنت دندان را داخل استخوان فک قرار داده. و سپس تاج و روکش دندان را روی آن اضافه می کنند.

ایمپلنت ها را به عنوان پروتز ثابت هم می شناسند. و در عمل می توانند جایگزین دندان های طبیعی شوند. اما با توجه به هزینه نسبتا بالایی که نسبت به دو مدل دیگر ذکر شده در بالا دارد . به عنوان دندان سرتاسری کمتر مورد استفاده قرار می گیرد.

لینک اینستاگرام دکتر فواد شهابیان :
Instagram.com/dr.foad.shahabian

برای مشاهده نمونه کار های دکتر فواد شهابیان اینجا کلیک کنید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code