آدرس :

اهواز - کیانپارس - خ 6 غربی ساختمان ایران نگین - طبقه 4 واحد 1

تلفن تماس :

33380090 | 061-33380091

ایمیل :

F.shahabian@icloud.com

پوسیدگی دندان

سلامت دندان ها دروازه ای رو به سلامت کلی و عمومی شماست. جلوگیری از پوسیدگی دندان یا ایجاد حفره دندان نیز یکی از مهم ترین راه های حفظ سلامتی دهان و دندان و در نتیجه کمک به حفظ سلامتی ما است. طبق اعلام مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های آمریکا، نزدیک به ۳۰ درصد بزرگسالان آمریکایی از پوسیدگی جزئی تا شدید دندانی رنج می برند که حتی اقدام به درمان آن نیز نکرده اند. پوسیدگی ترمیم نشده دندان می تواند دندان های شما را از بین ببرد و احتمالاً مسائل جدی تری ایجاد کنند. به همین دلیل باید با شناسایی علائم پوسیدگی دندان در اولین فرصت اقدام به مراجعه به یک متخصص ترمیم و زیبایی کنید . یا به یک دندانپزشک عمومی مراجعه کنید.

پوسیدگی دندان چیست؟

وقتی باقی مانده مواد غذایی خورده شده و باکتری های داخل دهان روی دندان شما با هم جمع می شود، می توانند پلاک دندانی ایجاد کنند. باکتری های موجود در داخل پلاک دندانی اسیدهایی تولید می کنند که توانایی فرسایش مینای دندان یا تحلیل مینای دندان را دارند.

مسواک زدن و نخ دندان کشیدن منظم دندان ها می تواند به خلاص شدن از شر پلاک های چسبنده کمک کند. اگر پلاک بیشتر و بیشتر جمع شده باشد، می تواند منجر به پوسیدگی شود و داخل دندان سوراخ هایی ایجاد کند. عدم ترمیم سوراخ یا پوسیدگی دندان می توان باعث از بین رفتن ، عفونت و آبسه دندان شده که در نهایت به بخش های دیگر بدن منتقل میشود.

۵ علامت و نشانه پوسیدگی دندان کدامند؟

علائم مختلفی وجود دارد که ممکن است نشان دهنده آغاز پوسیدگی باشد. دندانه ۵ علامت مهم این عارضه را در ادامه بررسی کرده است. این ها ۵ تا از علائم پوسیدگی دندان هستند که همیشه باید مورد توجه قرار بگیرند.

۱. حساسیت دندان به سرما و گرما

معمولا ایجاد حساسیت دندان ها نشانه تحلیل دندان است. حساسیتی که بعد از خوردن غذای سرد یا گرم از بین می رود . می تواند نشانه پوسیدگی دندان شما نیز باشد. وقتی مینای دندان شروع به ساییدگی می کند، می تواند عاج را تحت تأثیر قرار دهد (عاج یا دنتین یک لایه حساس به درد در زیر مینای دندان است). عاج شامل تعداد زیادی پایانه عصبی است که در صورت نمایان شدن درد زیادی در دندان ایجاد میکند.

وقتی مینای دندان برای محافظت از عاج کافی نباشد، غذاهای گرم ، سرد ، چسبناک یا اسیدی می توانند سلول ها و عصب داخل دندان شما را تحریک کنند. این همان چیزی است که حساسیتی که احساس می کنید را ایجاد می کند.

۲. حساسیت مزمن به شیرینی ها

گرچه سرما و گرما معمول ترین علل حساسیت دندان حین پوسیدگی هستند اما داشتن یک حساسیت طولانی مدت به شیرینی ها و نوشیدنی های شیرین نیز می تواند به آن دندان اشاره کند. مشابه حساسیت به سرما و گرما، ناراحتی طولانی مدت از شیرینی جات اغلب نتیجه آسیب به مینای دندان و به طور خاص، شروع حفره و پوسیدگی است.

۳. دندان درد

درد مداوم در یک یا چند دندان شما می تواند نشان دهند حفره یا پوسیدگی دندان باشد . در حقیقت، درد یکی از رایج ترین علائم حفره و سوراخ دندان است. بعضی اوقات ممکن است این درد به طور ناگهانی ظاهر شود . یا ممکن است در اثر چیزی که می خورید اتفاق بیفتد. این وضعیت شامل درد و ناراحتی در دهان یا اطراف آن است. در هنگام گاز گرفتن غذا نیز ممکن است احساس درد و فشار کنید.

پوسیدگی دندان ها | دکتر فواد شهابیان

۴. ایجاد لکه روی دندان ها

لکه های روی دندان شما ممکن است ابتدا به صورت لکه های سفید ظاهر شوند. با پیشرفت بیشتر علائم پوسیدگی دندان، لکه ممکن است تیره تر شود. تغییر رنگ ناشی از حفره و پوسیدگی می تواند قهوه ای، سیاه یا سفید باشد و به طور معمول در سطح دندان ظاهر می شود.

۵. سوراخ شدن دندان ها

اگر لکه سفید روی دندان شما (که نشان دهنده شروع پوسیدگی است) بدتر شود، در نهایت سوراخ یا حفره ای در دندان شما ایجاد میشود که ممکن است با نگاه کردن در آینه یا لمس آن متوجه اش شوید. برخی از سوراخ ها، به ویژه سوراخ های بین دندانی، قابل مشاهده و احساس نیستند. اما ممکن است هنوز در ناحیه پوسیدگی احساس درد یا حساسیت کنید.

چه موقع به دندانپزشک مراجعه کنیم

اگر در مورد علائم پوسیدگی دندان نگران هستید . وقت آن است که برای ملاقات با یک دندانپزشک خوب در شهر خودتان وقت بگیرید. اگر احساس می کنید که با درد یا علائمی که در این مقاله ذکر شد مواجهید ظرف ۲۴ تا ۴۸ ساعت بعد از شروع علائم به یک دندانپزشک ترمیمی مراجعه کنید. علاوه بر این، مراجعه منظم به دندانپزشک هر ۶ ماه یکبار و انجام اشعه ایکس به طور منظم یکی از بهترین راه ها برای جلوگیری از ایجاد علائم پوسیدگی دندان یا جلوگیری از رشد این پوسیدگی است. پیشرفت پوسیدگی میتواند منجر به مشکلات ریشه دندان شود و شما را نیازمند درمان ریشه دندان یا روت کانال تراپی کند.

چه بخش هایی از دندان بیشتر تحت تاثیر پوسیدگی قرار دارد؟

بخش های زیر بیشتر در داخل دهان به پوسیدگی دچار میشود . و اولین علائم خرابی دندان مربوط به این بخش ها است:

  • سطوح دندان های آسیاب
  • بین دندانها
  • بخش نزدیک به خطر لثه (بالای دندان ها)

چه غذاهایی باعث ظهور علائم پوسیدگی دندان میشوند؟

خوردن مداوم غذاهایی که بیشتر به دندان های ما میچسپند خطر ایجاد حفرات دندانی یا پوسیدگی را افزایش میدهد. نمونه هایی از این غذاها عبارتند از:

  • میوه خشک شده
  • بستنی
  • آبنبات
  • جوش شیرین
  • آب میوه
  • چیپس
  • غذاهای شیرین مانند کیک، کلوچه ها و آب نبات های چسبناک

 

منبع مقاله : سایت دندانه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code